Jag har länge funderat på företeelsen enfrågepartier. Dessa partier som bara kämpar så hårt för en sak eller ett område. De som glömmer bort att världen är komplex och behöver partier med ideologier som fungerar som grund för ett helt samhällsbygge. Det mest tongivande enfrågepartiet just nu är Piratpartiet. Detta är ett parti som jag anser är en skam för politiken. De skulle kanske kunna bilda allians med Snattarpartiet och vänsteralternativet, Förskingrarna.
Hur man med allvar kan bygga ett parti kring viljan att stjäla av andra förundrar mig. Men de har ju åtminstone valt ett passande namn för sin enögda samling. Frågan är kanske vad piratens träben skulle symbolisera? Möjligtvis att deras politik haltar men det känns som en för enkel analogi.
Vad tycker ni pirater om detta?
Etiketter Piratpartiet
juli 9, 2008 kl 8:22 e m
Jättebra formulerat!
juli 9, 2008 kl 9:43 e m
För det första har du helt fel Piratpartiet är inte ett enfrågeparti. Piratpartiet driver tre frågor. Har du ens besökt Piratpartiets hemsida och läst princip program och vad Piratpartiet verkligen vill? Då skulle du förmodligen inte skriva som du gör.
Angående DNs agerande så tycker dom flesta att det är skamligt.
DN – pirater som inte ens respekterar den ideella upphovsrätten…
juli 9, 2008 kl 11:30 e m
Jag ser hellre lobbygrupper än enfrågepartier av samma anledning du nämner i ditt inlägg: ett – enligt mig – seriöst parti behöver vara så mycket bredare än vad enfrågepartierna oftast är.
http://www.piratpartiet.se/vagmastarstallning
… att gå med på vad som helst (?!), bara man får igenom sitt intresse tycker jag är en lite obehaglig inställning. Nu har vi det ändå ganska gott ställt i Sverige gällande den etablerade partifloran, men om läget varit annorlunda hade piraternas text om eventuell vågmästarställning oroat mig. För den som ändå bryr sig om vilket partiblock som styr borde väl någon typ av lobbyverksamhet varit att föredra snarare än ett färglöst parti?
juli 10, 2008 kl 2:05 f m
OM man anser att SKILLNADEN mellan blocken är av mindre vikt än utfallet av politiken inom Piratpartiets tre sakområden så går det utmärkt att rösta på Piratpartiet.
OM man anser att SKILLNADEN mellan blocken är viktigare än utfallet inom dessa sakområden så bör man förstås rösta på något av blocken.
Det är illa att DN inte respekterar upphovsmannens rätt att avstå från att publicera sitt verk. När verket väl är publicerat av upphovsmannen så är det förstås “out there”.
juli 10, 2008 kl 4:29 f m
Anders. Du skämtar? Har ni 3 frågor… Vilken skillnad det gör för min åsikt om Piratpartiet..NOT!
Andreas. Håller helt med om att det är som lobbyister som PP har sitt berättigande.
Winston. Att uppmana folk, mestadels yngre att rösta på ett parti för utfallet av 3 frågor anser jag som bedrägligt och ett hån mon demokratin.
juli 10, 2008 kl 7:00 f m
Du STJÄL dina argument herr bloggdebattör. Vi har hört det där förut. Kan du inte komma på egna argument? Så då stjäl du andras istället? Jag hatar snikna, omoraliska små tjuvar som du. Samhällets bottenslask. Du borde sitta inspärrad.
juli 10, 2008 kl 7:05 f m
Sluta mata trollet, piratpartister!
Det här är så okunnigt skrivit att det inte ens är lönt att kommentera.
juli 10, 2008 kl 7:19 f m
Troligtvis är det därför dessa partier ligger i botten av väljarstödet.
Även om folk tycker en fråga är mycket viktig så vill man ha mer än denna fråga att värdera.
Intergrationsfrågan har blötts och stötts så mycket nu att SD börjar få gehör för sina åsikter och kan man därtill ge sken av att vara seriösa i andra frågor så kan de mycket väl bli ett riksdagsparti.
Piratpartiets hjärtefråga har inte den digniteten som SD:s, nu väntar vi bara på “stoppa-fra-lagen” partiet också.
juli 10, 2008 kl 10:45 f m
Gäsp … kom med något nytt.
juli 10, 2008 kl 1:12 e m
Jonas, du säger “att uppmana folk, mestadels yngre att rösta på ett parti för utfallet av 3 frågor anser jag som bedrägligt och ett hån mot demokratin”.
Menar du att det är bättre att rösta på t.ex. Centern och Federley? Snacka om bedrägeri och hån mot demokratin! Ytterligare ett hot mot demokratin är att försöka ringakta andra människors uppriktiga politiska engagemang och försöka att försöka påverka i frågor som de upplever som viktiga. Hur mycket påverkar jag frågan om skyddat privatliv genom att lägga min röst på något av riksdagspartierna? Nada!
Var det inte du som ville “tänka utanför det politiskt korrekta”?
juli 10, 2008 kl 2:14 e m
Winston.
Jag säger inte att du behöver lägga din röst på något av de befintliga etablerade partierna. Vad jag säger är att jag tycker inte att Piratpartiet är ett seriöst parti då man bara driver en fråga (eller 3 då…). Jag ringaktar inte personers engagemang men jag föraktar Piratpartiets ambitioner att ställa upp i val.
Driva påverkan kan man till exempel, precis som en kommentar här säger, göra genom att agera som en lobbyorganisation.
Jag håller med om att det Federley gjorde inte gynnar demokratin och jag tänker inte rösta på honom i nästa val.
juli 10, 2008 kl 7:41 e m
En eller tre frågor – jag tycker i alla fall att det är för lite frågor för att vara ett vettigt parti. Men driv gärna era frågor och åsikter ändå!